FbPixel
2024 december 11.
Jövő

Közeleg az elektromos járművek korszaka, vagy már itt van?

Közeleg az elektromos járművek korszaka, vagy már itt van?

Ahogy arról már korábban is írt az fmbusiness.hu, az FM-eknek minél előbb fel kell készülniük az elektromos járművek töltési lehetőségének biztosítására. De hogy áll most az átállás és mik az első lépések ehhez?

Az elektromos járművek térhódítása okkal foglalkoztatja a létesítménygazdálkodás területén dolgozó szakembereket. A címben feltett kérdésre  azonban továbbra is megosztó válaszok érkeznek.

2030-ra már az eladott új autók 60%-a elektromos lehet

2021-ben a duplájára nőtt az újonnan eladott elektromos autók száma és elérte a 6 milliót, tavaly pedig ez a szám már 10 milliót is meghaladta. Friss becslések szerint 2030-ban már az eladott autók 60%-a elektromos lehet, amit a hazai környezet is támogat.

Nem kérdés tehát, hogy idővel meg kell történnie az átállásnak: az épületeknek alkalmasnak kell lennie az elektromos járművek befogadására és töltésére!

Egyre több vállalat vált elektromos járműparkra. Az ezzel járó költségek és az elektromos járművek alacsonyabb teljesítménye miatt még sok vita zajlik, hogy ez mennyire éri meg és mikor érdemes lépni. 

Nagy az érdeklődés, de a bizalmatlanság is

A statisztikák is azt mutatják, hogy az elektromos járművek használata egyre népszerűbbé válik, és erre a növekvő benzinárak is további hatással lehetnek. A McKinsey elemzései szerint a fogyasztók és a vállalatok egyre inkább hajlandóak azokat a cégeket előnyben részesíteni, akik különös figyelmet fordítanak a fenntartható működésre.

Várható az is, hogy a szállítmányozással foglalkozó cégek egyre nagyobb számban fogják fontolóra venni az elektromos átállást, amivel kapcsolatban a legnagyobb globális kihívás a töltési infrastruktúra kiépítése.

Emellett a cégeknek sok működésbeli kérdést kell újra átgondolniuk, és a viszonylag friss, elektromos technológia iránti bizalmatlanságnak is "puhulni kell". Mérlegelni kell a fenntartási költséget és az energiaárakat is (pl. gázolaj és villanyáram közti különbségek), de a kiadások mellett az adókedvezményeket is.

A felmérés szerint a megkérdezett flottaüzemeltetők 50%-a az elektromos járművek és az infrastruktúra kialakítása miatti befektetés költségeit tartja az átállás legfőbb akadályának. Ez eleinte valóban komolyabb kiadást jelenthet, azonban minden flotta esetében külön kell mérlegelni, hogy ez mikor válhat megtérülővé.

Az elektromos járművekre való átállás tehát várhatóan bonyolultabb és hosszabb folyamat lesz, ám a szándék már megvan, Amerikában például a fuvarozó cégek több mint fele szeretne 2027-re elektromos járművekre váltani. Tavaly a Magyar Posta is egy lépést tett a zéró kibocsátás felé, és 771 elektromos meghajtású segédmotoros járműre kötött flottaszolgáltatási szerződést, amellyel járműparkjának 23%-a válhat nulla kibocsátásúvá.

Elektromos járművek kiszolgálása – melyek legyenek az FM első lépései?

  1. Először az épületek jellegét és igényeit érdemes megvizsgálni a jövőbeli elektromos járműhasználat függvényében. Hány meglévő parkolóhely van? Milyen közel vannak ezek a helyek az elektromos infrastruktúrához? Mekkora lesz a várható igény az elektromos járművek töltésére? Ezek mellett figyelembe kell venni azt is, hogy milyen vonzereje lehet a megfelelő mennyiségű elektromos töltőpontnak a potenciális bérlők szemében.
  2. Ha a várható igények jelentősek, fel kell mérni az infrastuktúrát. A meglévő elektromos infrastruktúra értékeléséhez, valamint ahhoz, hogy ezt milyen mértékben kell átalakítani, érdemes szakmai segítséget kérni. A várható igények kielégítéséhez szükséges korszerűsítés nagyságrendje - és költsége - több tényezőtől függ. Ezek közé tartozik az elektromos hálózat kapacitása, a töltők helyének távolsága, vagy a helyi törvényi előírások.
  3. Meg kell becsülni a szükséges átalakítás költségeit. Ezeknek három fő tényezője van: a szükséges infrastruktúra-fejlesztés, a rendelkezésre álló pénzügyi ösztönzők mértéke, valamint az a lehetőség, hogy az előzetes költséget idővel megtérítik-e az egyes járművek által felhasznált energiafogyasztáson felül.
  4. A szükséges infrastruktúra-fejlesztés nagysága és a várható költségek alapján ki kell dolgozni egy ütemtervet az igények megfelelő időben történő kielégítésére. Meg kell határozni, hány elektromos járműtöltőre lesz szükség és mikor. Érdemes úgy készíteni az ütemezést, hogy az épület mindig megelőzze az igényeket, de ne a szükségesnél nagyobb mértékben.

 

 

fmbusiness.hu
547 cikk

fmbusiness.hu Az fmbusiness.hu létesítményüzemeltetési portál.

Facility management hírek, érdekességek, innovációk és riportok az online térben. Az fmbusiness.hu üzemeltetője és hírügynöksége az Arany-Média Hírügynökség. A facility management hírportál főbb témái: épületüzemeltetés, létesítményüzemeltetés, ingatlan és irodaház hírek, építési és öko technológiák, külföldi és hazai szakmai érdekességek, újdonságok.