2020 mérhetetlen nehézségeket és egyben nagy lehetőségek is hozott az FM-szektor szereplői számára. Az SFMI (Fenntartható Létesítményüzemeltetési Index) tanulmánya rámutatott: a világ egyik legnagyobb foglalkoztatójaként a hosszú távú működéshez felelős hozzáállásra van szükség.
2020 mérhetetlen nehézségeket és egyben nagy lehetőségek is hozott az FM-szektor szereplői számára. A szolgáltatók egy része már érti: fenntarthatóság melletti elköteleződés valós versenyelőny. Itt az idő, hogy megértsük: az energia, a körforgásos gazdaság, a felelős vállalkozás, a társadalmi érték, a jólét – mind a mai FM vállalatok hatáskörébe tartoznak.
Az SFMI (Fenntartható Létesítményüzemeltetési Index) tanulmánya rámutatott, hogy a világ egyik legnagyobb foglalkoztatójaként a hosszú távú működéshez felelős hozzáállásra van szükség.
Az SFMI az Egyesült Királyság piaci szereplőivel együttműködve fenntarthatósági keretrendszert határozott meg az FM-szervezetek környezeti, társadalmi és irányítási teljesítményének javítására, gyakorlati segítséget nyújtva ezzel a szektor számára. Ne feledjük, a világjárványt követően az FM-szervezetek kezelik majd a vállalati ingatlanokat érintő operatív változásokat, és felelnek az alkalmazottak egészségéért, biztonságáért és jólétéért. A feladattal járó felelősség és lehetőség tehát jelentős.
A Fenntartható Létesítményüzemeltetési Index (Sustainable Facilities Management Index -SFMI) az Egyesült Királyság létesítményszektorának egyetlen fenntarthatósági mércéje. Célja, hogy az üzleti élet, a kormányzati-, a civil szervezetek és a létesítménygazdálkodás szereplőivel együttműködve határozzon meg új iparági normákat.
Az SFMI egymással szorosan összefüggő intézkedésekből kirajzolódó keretrendszere a fenntarthatóság melletti elkötelezettség, a közösségi és beszállítói kapcsolatok, a sokszínűség és együttműködés, a környezetvédelem, illetve a jólét és foglalkoztatás 5 pillérére épül.
Elkötelezettség a fenntarthatóság mellett
Irányelvek
- a fenntarthatóság mellett elkötelezett vezetőség
- a szervezet megfelelőségének és átláthatóságának biztosítása
- egyértelmű kockázatkezelési megközelítés
- finanszírozási háttér megteremtése és összehangolása a stratégiai tőkebefektetésekkel
Megvalósítási lépések
- az érintett felek igényeinek megfelelő környezeti és társadalmi kockázatok és lehetőségek feldolgozása és irányítása közvetlen műveleteken, illetve upstream és downstream értékláncokon keresztül
- a társadalmi fenntarthatósághoz kapcsolódó kockázatok és lehetőségek melletti vezetői elkötelezettség
- a fenntartható üzleti kultúra beágyazása a szervezet minden szintjén
- a fenntarthatósági kockázatok és lehetőségek beépítése az üzleti stratégiába
- a keretrendszer frissítése, változtatása az év során szerzett új tapasztalatokkal
- a társadalmi értékek maghatározása az érintett felek és házon belüli szakemberek bevonásával
Közösségi és beszállítói kapcsolatok
Irányelvek
- az ellátási lánc felelős irányítása
- az érintett felek bevonása
- fenntartható kapcsolatok kialakítása a közösségekkel
Megvalósítási lépések
- a beszállítók értékelése az általuk kínált szolgáltatások minőségéből adódó hosszútávú megtakarítások tekintetében
- az ellátási lánc által támogatott stratégiailag fontos fenntarthatósági kérdések priorizálása
- hosszú távú partneri kapcsolatok kialakítása, melyek kölcsönös stabilitást biztosítanak a szervezet és a beszállító számára
- kimutatás az ellátási lánc olyan globális kérdésekben elért eredményeiről, mint a kibocsátáscsökkentés vagy környezeti fejlesztések
- a társadalmi értékek biztosításából fakadó mennyiségi és minőségi hatások szemléltetése
- adott vállalkozás társadalmi értékének meghatározása
Sokszínűség és együttműködés
Irányelvek
- sokszínűség elfogadását támogató programok indítása
- célzott és stratégiai együttműködések
- az együttműködési ellátási lánc kultúrájának megteremtése a partnerségek kiépítésére
Megvalósítási lépések
- a szolgáltatások és az üzleti stratégia integrálását támogató együttműködések kialakítása
- a partnerek kockázatalapú kiválasztása a hosszútávú együttműködést és a szektor jó hírnevét szem előtt tartva
- az együttműködések fenntarthatóságra gyakorolt hatásának éves értékelése
Környezetvédelem
Irányelvek
- a vállalkozás saját környezeti hatásainak csökkentése
- a környezeti hatások mértékének beépítése a szerződésekbe
- projektek a környezeti terhelés csökkentésére
- a biológiai sokféleség környezeti és társadalmi előnyeinek szem előtt tartása
- a körforgásos gazdaság megvalósítása az ellátási láncban és az üzleti műveletekben
Megvalósítási lépések
- igazodás az éghajlatváltozással kapcsolatos világszerte elfogadott tudományokhoz
- a kitűzött célokért tett lépések éves értékelése
- az ügyfélcélokhoz kapcsolódó szolgáltatások kimutatása
- olyan megoldások kidolgozása, amelyek kiaknázzák a technológiai lehetőségeket és elősegítik a viselkedésváltozást
- a körforgásos gazdaságot az üzleti stratégia szerves részévé tenni, mind házon, mind a kínált szolgáltatásokon belül
- annak biztosítása, hogy az áruk és alapanyagok egy körforgásos rendszer részei, mely rendszert a vállalat ügyfelei számára is biztosítja
- bizonyítékok a légszennyezés és a flotta kibocsátásának csökkentésére
- a dolgozók személyes járműszükségletének csökkentését támogató lépések
Jóllét és foglalkoztatás
Irányelvek
- tehetség célzott bevonzása
- munkatársak fejlesztése
- jóléti programok
- a munkahelyi élmény fejlesztését célzó projektek
Megvalósítási lépések
- hátrányos helyzetű emberek bevonzása és bevonása
- munkatársak bevonása a vállalati fenntarthatósági projektekbe
- az üzleti stratégiához szükséges készségek és képességek felmérése, fejlesztése
- az üzleti működés fenntartását célzó tervek bemutatása, kiemelve a munkatársak biztonságát
- az éves veszteség csökkentése, nullázása
- a munkaerő hatékonyságának növelése a közérzetük és jólétük javítása által
A facility management vállalatokkal való hétéves együttműködés tapasztalatai alapján az SFMI olyan keretrendszert fogalmazott meg, amely fellendítheti az iparágat – áll a riport összefoglalójában. A szervezet szerint 2020 mérhetetlen nehézségeket és egyben nagy lehetőségek is hozott, így az FM-szektor újra-gondolhatja működését, újra-definiálhatja önmagát. A szolgáltatók egy (kisebb) része már rálépett a fenntarthatóság útjára, ami versenyelőnyt jelent számukra. Itt az idő a többi piaci szereplőnek is, hogy megértse: az energia, a körforgásos gazdaság, a felelős vállalkozás, a társadalmi érték, a jólét – mind a mai FM-vállalatok hatáskörébe tartoznak.