FbPixel
2024 december 11.
Magyarország

Elkezdődött a Lánchíd felújítása

Elkezdődött a Lánchíd felújítása

Március 17-én kezdetét vette a Budapest szimbólumának is tekintett Széchenyi lánchíd felújítása, amely már régóta a főváros tervei között szerepelt. Az elképzelések szerint a munkálatok befejezése, illetve a teljes átadás-átvétel 2023 őszén várható - az fmbusiness.hu cikke.

A közbeszerzési eljáráson az A-Híd Zrt. nyerte el a lehetőséget Magyarország egyik legfontosabb műemlékének felújítására, amelyet nettó 18,8 milliárd forintért valósít meg. A kivitelezők már le is zárták hídfők környékét és a járdákat, hogy el tudják végezni az előkészületeket. Elsőként a munkaterület, az alépítmények és a közműcsatlakozások felmérését végzik el, majd felállítják az állványzatot és a darupályát. Így a hídon a gyalogos forgalom megszűnik, június közepétől pedig az autósforgalom elől is lezárják a hidat - várhatóan 18 hónapig.

A tervek szerint többek között az alábbi munkálatokat végzik el a felújítás során:

  • javítják az acélszerkezetet, gondoskodnak azok rozsdavédelméről,
  • a közúti pályalemezt és a járdákat újjáépítik,
  • felújítják és visszaépítik a műemléki elemeket, például a kőoroszlánokat vagy a gyalogos korlátokat,
  • felújítják és szigetelik a föld alatti lehorgonyzó kamrákat,
  • átépítik a szellőzőket a budai oldalon,
  • rendezik a Duna-medert, roncs- és lőszermentesítik azt,
  • korszerűsítik a hajózási jelzéseket,
  • felújítják a hídfőkben lévő gyalogos aluljárókat,
  • új, LED-technológiás világítást alakítanak ki változtatható színű díszvilágítással.

Halaszthatatlanná vált a felújítás

Az idén 172 éves hídon utoljára több mint 30 éve végeztek jelentősebb munkálatokat, éppen ezért időszerűvé vált az újbóli restaurálás. A bő három évtized során olyan mértékben elhasználódott az építmény minden egyes része, hogy az nagy valószínűséggel 10-15 éven belül életveszélyessé is válhatott volna.

A legfőbb probléma a rozsdásodás, amely mára már hatalmas károkat okozott a járdák szerkezeteinél és a láncfejeknél is. Ezeknek további romlása a híd teherbírásának jelentős csökkenéséhez vezethetne.

A pályaszerkezet ma még biztonságosan képes ellátni feladatát, ám ennek újraépítése is aktuálissá vált. Ami tovább nehezíti a munkát, és annak idejét is nagyban megnövelheti, az a hídfelújításnak az a sajátossága, hogy egyes részek csak menet közben válnak hozzáférhetővé, így a kár valós mértéke és a szükséges beavatkozás is csak később válik világossá. Szakértők szerint, a híd elhanyagolt állapota miatt, nagy valószínűséggel érhetik kellemetlen meglepetések a szakembereket.

Horváth Adrián, a Lánchíd felújítási tervét készítő csoport vezetője az Indexnek nyilatkozott a fenti problémák kapcsán, és kiemelte, hogy a megoldás valójában nem az időszakos nagy felújítás lenne, hanem a rendszeres karbantartás. Ha a felmerülő problémákat időben és szakszerűen kezelnék, a híd akár 30-35 évig is megőrizhetné minőségi, biztonságos állapotát.

Egy műemlék helyreállítása mindig nagy kihívás

Mivel a Lánchíd műemlék, a felújítását tovább bonyolítja az is, hogy számos speciális kritériumnak kell megfelelni a munkálatok elvégzése során. Különös figyelmet kell fordítani arra, hogy a teljes átalakítás – például a lámpaoszlopoké vagy a korlátoké – korhű módon történjen. A mintavétel és az öntvények elkészítése is a már meglévő elemek alapján zajlik, a kőoroszlánok és egyéb műemlék elemek helyreállításához pedig erre specializálódott, külön engedéllyel rendelkező restaurátorokat vonnak be.

fmbusiness.hu
547 cikk

fmbusiness.hu Az fmbusiness.hu létesítményüzemeltetési portál.

Facility management hírek, érdekességek, innovációk és riportok az online térben. Az fmbusiness.hu üzemeltetője és hírügynöksége az Arany-Média Hírügynökség. A facility management hírportál főbb témái: épületüzemeltetés, létesítményüzemeltetés, ingatlan és irodaház hírek, építési és öko technológiák, külföldi és hazai szakmai érdekességek, újdonságok.